Theory of Innovation

Aika: 14.2.2012 klo 16:30=>
Opettaja: Evgeniya Boklage


Luennon sisältöä

Ystävänpäiväluennolla vierailevana opettajana Evgeniya. Innovaation teoriaa luvassa…. Ensiksi esittäydyttiin lyhyesti.

Innovaation käsite on keksitty 1900-luvun alkupuolella, tärkä henkilö Joseph Schumpeter, joka kehitteli innovaation ideaa. Innovation is strictly separated from invention. Innovaattorin ja keksijän roolit ovat täysin erilaiset.

Kattavin kuvaus Schumpeterin innovaatioteorioista löytyy kirjasta Business Cycles (1939). Siinä hän kuvailee innovaatiota seuraavasti:

  • Introduction of product to the market
  • Introduction fo new production methods
  • Initation of new markets
  • Opening new sources for raw materials or partially-manufactured goods
  • Creating new industry organizations

Esimerkkinä hehkulamppu – kesti yli 40 vuotta, että keksinnöstä tuli innovaatio, joka otettiin käyttöön. Toinen esimerkki telefaksi – keksintö tehtiin ennen puhelinta, mutta otettiin käyttöön vasta 60-luvulla…

Innovaatioprosessi (Rogers 2003, 138):

  1. Needs/Problems
  2. Research (Basic&applied)
  3. Development
  4. Commercialization
  5. Diffusion and Adoption
  6. Concequences

Innovation systems – Institutionalization of innovation theroy locally, nationally and internationally.

Myös muitakin kuin business- tai teknokeskeisiä lähestymistapoja – innovatiiviset ideat, ideologiat ja käytännöt, esim.

  • Kristinusko
  • Marxism
  • Jooga – esimerkkinä siitä, että innovaation sinänsä ei tarvitse olla uusi, vaan ikivanha ilmiö voidaan tuoda esiin kuten esim. Jooga länsimaihin n. 60-luvulta alkaen
  • Terveyden edistäminen
  • Environmentalism

Taxonomy of innovation – neljä eri innovaation muotoa

  • Incremential innovation – yksinkertaisin muoto, tapahtuu hiljalleen jatkuvana prosessina, esim. laadun parannuksena olemassa olevaan tuotteeseen, Gilette razor, puhelinvastaaja, iPod
  • Radical innovation – Yksittäisiä tapahtumia, yleensä tarkoituksella tehtyjen tutkimusten tai kehitystyön tuloksena, nylon, "pill", digikuvaus, Amazon.com (e-commerce)
  • Technologcal change – kauaskantoiset muutokset, jotka vaikuttavat moniin talouden haaroihin, synteettiset materiaalit, uusiutuva energia
  • Paradigm change, technological revolution – kauaskantoiset muutokset, jotka vaikuttavat koko talouteen, "meta-paradigma" (konseptit, teoriat ja metodit), suhteellisuusteoria, lentokone, suuret sosiaaliset vaikutukset

Teknologisen vallankumouksen kolme vaihetta (Moor, 2009)

  • Introduction stage (esoteric)
  • Permeation stage (standardized) – nanoteknologia on suunnilleen tässä vaiheessa. Tässä vaiheessa ilmenevät yleensä suurimmat moraaliset ja eettiset kysymykset innovaatioon liittyen.
  • Power stage (leveraged)

Esimerkkinä ICT

  • Introduction stage – Yksi esiaste Gottfreid Leibniz (1646-1716) ja laskukone, tämä oli keksintö, mutta teknologia ei mahdollistanut innovaatiota. 40-50-luvulla siis varsinainen ITC:n introduction stage (ENIAC-kone). Teknologia oli erittäin kallista ja vain harvojen edelläkävijoiden saatavilla. Laite oli myös suurin piirtein tarpeeton, koska se ei vielä kyennyt niin monimutkaisiin laskuihin, joita ei olisi voinut laskea muutenkin. Konseptina oli tietokone, joka voi käsitellä lukuja tehokkaasti.
  • Permeation stage – 70-luvun paikkeilla, Altair 8800 (Ed Roberts, 1976), yksi ensimmäisiä mikrotietokoneita. Potentiaalisten käyttäjien määrä on yhä melko rajattu, tekniikka on kallista ja käytössä esim. tutkimuslaitoksissa jne. Edelleen melko hyödytön kapine 1500 dollarin perushintaan, vasta n. 10000 arvoinen sijoitus mahdollisti kokoonpanon, jolla saattoi tehdä jotain hyödyllistä. Myös sosiaaliset vaikutukset olivat aika suppeat, koska koneita oli niin harvoilla
  • Power stage – Alkoi n. 80-luvun puolivälissä, valinnanvaraa, internet, hintakehitys jne, tässä vaiheessa ollaa edelleen menossa

Kahvipaussi…

…Ja taas mennään:

Diffusion of innovation

Perceived attributes of innovation

  • Realtive advantage – Esim. QWERTY-näppis kehitettiin tarkoituksella hitaaksi kirjoittaa, koska kirjoituskoneiden tekniikka ei mahdollistanut nopeampaa kirjoitusta.
  • Compatibility – Esim. Google Streetview aiheutti suuren kohun Saksassa yksityisyyteen liittyen. Vasta laajan keskustelun jälkeen se julkaistiin mutta sillä ehdolla, että kenellä tahansa on mahdollisuus ilmoittaa Googlelle, jos haluaa oman talonsa pois Streetviewistä. Yhteensopimattomuus yhteisön normien kanssa esti innovaation käyttöönoton siinä määrin kuin se oli tarkoitettu.
  • Complexity –
  • Trialability –
  • Observability –

Communication channels

  • Innovation
  • Units of adoption with knowledge
  • Communication channel:
    • Mass media channels
    • Interpersonal channels

Time

Social system

Types of innovation-decisions

Ethical issues

  • Policy vacuum – Esim. Wifi-jutut, saako käyttää toisen wlania?
  • Conceptional muddle
  • Global social justice: equal distribution of innovation…

Fiiliksiä

Alku lähti hyvin, mutta väsymys alkoi painaa kahvitauon jälkeen. Luokasta loppuu ilma. Itselleni kiinnostavia juttuja, en ole ennen tutustunut innovaation käsitteeseen ja historiaan tässä laajuudessa.

Kirjoittanut Jussi Linkola

Viestijä verkossa, uutta oppimassa.

Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *