Aika: 8.11.2011 klo 16:30=>
Ope: Gwenaëlle
Esittelimme harjoitustehtävän mukaiset presentaatiot
You will give an oral presentation of around 10 minutes: Analyse an example of new media value chains and/or participatory practice linked to the subject of your thesis.
Shop with your friends
Palvelu, jossa voit shoppailla virtuaalisesti kavereiden kanssa.
Lookbooks, omat kokoelmat valituista tuotteista… Pisteiden ansaitseminen, Badget ja levelit, joiden mukaan avautuu usia ominaisuuksia…
SponsoredTweets.com
Oma esitykseni. http://SponsoredTweets.com/ on palvelu, jossa mainostajat voivat ostaa Twitterien käyttäjiltä sponsoroituja tweettejä.
Company Value Chain / New Media Value Chain
Arvoketju yrityksen näkökulmasta, missä kohtaa voitaisiin hyödyntää crowdsourcingia/sosiaalisen median toimintamalleja ja/tai mitä tulisi ottaa huomioon?
- Ideoiden hallinta – kerääminen, arviointi, keskustelu…
- Mediayhteydet – Blogaajat, henkilökohtaisuus jne.
- Kriisinhallinta – Miten hallitaan sosiaalisessa mediassa ilmeneviä ”kriisejä”
- Asiantuntemus ja yhteisöt – Talon sisällä, miten voisi toimia?
- Kuunteleminen – Mitä kuluttajat, asiakkaat ja työntekijät talon sisällä sanovat
Virtuaalinen puutarha
Suunnitelma pelimäisestä virtuaalipuutarhasta, jonne käyttäjä voi suunnitella oman puutarhan. Puutarhojen jakaminen, kohtauspaikka yhteiseen kiinnostukseen liittyen, puutarhatietouden levittäminen jne. Sponsorina puutarha-alan yritys.
Development discussions – private or public
Ajatuksia kehityskeskustelujen kehittämisestä, voitasiinko kehityskeskusteluprosessia avata? Sisäisen viestinnän ja sosiaalisen median suhde, millainen intran pitäisi olla, johtajilla pitää olla mahdollisuus puhua – blogit! Informaatio ei voi tulla vain organisaation puolelta, käyttäjien pitää pystyä tuottamaan ja jakamaan osaamistaan – wiki. Myös Yammeria voisi kokeilla kehityskeskusteluun. – Sosiaalinen media muuttaa sisäistä viestintää.
Update Yourself to the Net
Yrityksen sisäisen perehdytyksen kehittämistä, verkkotaitojen kehittämistä…
Jakaminen ja yhteistoiminta. Esimerkkinä Haakanan vetämä tietovuoto-pop-up -lähetys. Ylex-esimerkki. Avoin data.
Value Chains – verkkolehdet
Sanomalehti-case. Sanomalehtimarkkinat ovat pienentyneet viimeisen vuosikymmenen ajan. Esimerkkicasessa verkkosivujen tulot tulevat suurimmaksi osaksi bannereista ja pop-upeista yms.
Pyritään lisäämään kävijöiden kuluttamaa aikaa sivustolla: Paljon sisältöä, tekstejä, kuvia, vidoita – Extroja: pelejä ym. – Osa mainosten hinnoittelusta perustuu aikaan, jonka vierailija viettää sivulla, jolla mainos on.
Muita tapoja: Pakotettu videomainos ennen varsinaista videota, ”lukijan kuva” ym.
Uusia malleja: Partnership Model – Esim. Ruotsissa Aftonbladet, oma osio Volvo-aiheisille jutuille. Sivuston personointi – Esim. säätiedot kävijän paikkunnan mukaan => tästä laajennus: personoidut mainokset. Keskustelut –
Tulevaisuus… (meni liian nopeasti :)
Online press conference – more at the social media
Online pressikonferenssi, tiedon välittäminen sosiaalisen median kautta. Hyvin hoidetun konferenssin avulla tietoisuus yrityksestä listääntyy, mahdollisuus brändin rakentamiseen, tunnetuksi tekemiseen jne.
Ansaintamallia? Mainokset… Lisätietoja maksusta… Chatti näkyviin lisämaksusta…
Facebook + Ympäristöpalkinto
Ympäristöpalkinnon näkyvyyden lisääntyminen => tunnettuus lisääntyy => arvo kasvaa. Ympäristöpalkinnon ehdokkaita voi äänestää somen kautta. Tuloksena arvokas palkinto, lisääntynyt ympäristötietoisuus jne.
TurboSquid
http://www.turbosquid.com/ 3D:hen keskittynyt sivusto. Sivustolla voi myydä omia 3D-malleja. 225000 mallia kirjastossa. Alkanut verkkokauppana 1995. Esim. kaupunkimalli, jonka tekemiseen minisi pari viikkoa, löytyy palvelusta hintaan 499 dollaria.
Application for tablet computer
Oma tablet-aplikaatio myyntiin, ansaintaa myynnistä… Aplikaatioihin upotetut mainokset, freemium-malli, tuotesijoittelu…
Handbook for company’s internet writers
Verkkokirjoittamisen ohjekirja journalisteille. CC-lisenssillä jakoon ja myyntiin.
How can a custom media site get users to create content…
Luomalla yhteisön aiheen ympärille ja saada käyttäjät kokoeilemaan, kommentoimaan jne.
…ja miten saada siitä tuloja? Esimerkki: Super Savvy Me – palvelussa käyttäjät voivat testata uusia tuotteita ja arvioida niitä, osallistua tuotekehitykseen… jakaa vinkkejä ja ideoita.
TV-ohjelmailmiön luominen sosiaalisessa mediassa
Kuinka saadaan ohjelmaan liittyvää videomateriaalia leviämään sosiaalisessa mediassa? Esimerkki 1. Demo-kilpailu. 2. Kuorosota-realityohjelman osallistujien vastuuttaminen Facebook-sivun ylläpitämiseen, koulutus tähän.
Erilaiset teematehtävät, ryhmien omat videot annettuun teemaan liittyen…
Fiiliksiä
Mainoita, erilaisia esityksiä. Sanomalehti-case jäi mieleen konkreettisen rahantekotarpeen vuoksi. Olin ehkä ymmärtänyt tehtävänannon melko laajasti, koska suurimmalla osalla esitys käsitteli aika konkreettisesti omaa opinnäytettä. Ajauduin SponsoredTweets.com:iin vähän vahingossa, kun yritin löytää jonkin itseäni kiinnostavan ansaintamallin tai arvoketjun. Ajatus lähti Jaikusta, jonka ympärille oli vaikea rakentaa esitystä, sitten siirryin Twitteriin, jonka omat ansaintamallit ovat aika vaisuja, ja sitten kuin vahingossa löytyi tämä palvelu, joka tuo yhteen käyttäjät ja mainostajat.
Opinnäyteprojekti on seissyt. Sosiaalisen median kunto-ohjelma herättää kiinnostusta ja innostusta, ja mieli alkaa kääntyä sen suuntaan. Tämä sitten taas vaatisi kaiken suunnittelun uudelleen tekemistä. Jaksamista. Intoa. Torstaina on tentti, kirjaa pitää lukea ahkerasti, että Jokuveli ja ubiikki yhteiskunta omaksoituvat.
Vastaa