Aika: 12.1.2012 klo 16:30 =>
Ope: Gwenaëlle
Luennon kulkua ja käsiteltyjä asioita
Ja taas mennään…
Media Managementissa keskitymme suurelta osin verkkoyhteisöihin ja siellä hallittaviin mediaelementteihin. Aluksi tutustumme yhteisöihin yleisesti.
Kysymys luokalle: Kuinka määrittelette yhteisön?
Monimuotoinen käsite, muutamat peruselementit pätevät: Ryhmä, joka on järjestäytynyt yhteisten arvojen ja sosiaalisen koheeisiön ympärille jaettuun maantieteelliseen sijaintiin. Internet on muuttanut sijainnin välttämättömyyttä.
Yhteisöllisyyttä on alettu tutkia runsaasti 90-luvulta lähtien.
*Miten online-yhteisöt eroavat ”perinteisistä”? Avatarit, oman persoonan ja identiteetin voi piilottaa. Erilainen elinkaari, jne.
An online community is a group of people who interact in a virtual environment. They have a purpose, are supported by technology, and are guided by norms and policies.
Jenny Peerce, Online communities-Design Usability, Supporting Socialibility (2000).
Eroavat suhteessa:
- Fyysisen läsnöoloon
- Tarkoitukseen
- Ohjelmistoalustaan, jolla yhteisö pyörii
- Kokoon
- Olemassaolon kestoon
- Elinkaaren vaiheeseen
- Jäsenkulttuuriin
- Hallintarakenteeseen
An online community is a virtual community that exists online whose members enable its existence through taking part in membership rituals.
Amy Jo Kim, Community Building on the Web : Secret Strategies for Successful Online Communities (2000).
Tehtävä: Muistelkaa aikaisia online-yhteisöjä 90-luvulta.
IRC, TheGloge.com, Purkit, IRC-galleria, GeoCities, Tripod.com – Ensimmäiset online-yhteisöt olivat alustoja, jotka halusivat tuoda ihmiset yhteen kommunikoimaan keskenään.
Käyttäjien roolista… Tehtävä: 4-5 vaihetta yhteisöön liittymisessä?
- Peripheral (lurker)
- Inbound (novice)
- Insider (regular)
- Boundary (leader)
- Outbound (elder)
Amy Jo Kim: ”Membership life cycle”
Entäpä sitten… Miksi ihmiset haluavat liittyä yhteisöihin? Taas pieni tehtävät: Mitkä ovat käyttäjien motivaatiot yhteisöihin liittyessä? Peter Kollock, Communities in Cyberspace, Routledge, 1999.
- Anticipated reciprocity – Is motivated to contribute valuable information to the group in the expectation that one will receive useful help and information in return
- Increased recognition – Recognition is important to online contributors such that, in general, individuals want recognition for their contributions. Some have called this Egoboo.
- Sense of efficacy – The act results in a sense of efficacy, that is, a sense that they have had some effect on this environment
Personality and motivations associated with Facebook use – Craig Ross, Emily S. Orr, Mia Sisic, Jaime M. Arseneault, Mary G. Simmering, R. Robert Orr 2009.
Preece Jenny, Maloney-Krichmar Diane and Abras Chadia, History of Emergence of Online Communities – Kirjassa Encyclopdeia of Community. B. Wellman Toim. 2003
Vastaa