Tarkkaamo

Jussi Linkolan blogi ja kotisivusto

Media Management, 1. Luento

Aika: 12.1.2012 klo 16:30 =>
Ope: Gwenaëlle


Luennon kulkua ja käsiteltyjä asioita

Ja taas mennään…

Media Managementissa keskitymme suurelta osin verkkoyhteisöihin ja siellä hallittaviin mediaelementteihin. Aluksi tutustumme yhteisöihin yleisesti.

Kysymys luokalle: Kuinka määrittelette yhteisön?

Monimuotoinen käsite, muutamat peruselementit pätevät: Ryhmä, joka on järjestäytynyt yhteisten arvojen ja sosiaalisen koheeisiön ympärille jaettuun maantieteelliseen sijaintiin. Internet on muuttanut sijainnin välttämättömyyttä.

Yhteisöllisyyttä on alettu tutkia runsaasti 90-luvulta lähtien.

*Miten online-yhteisöt eroavat ”perinteisistä”? Avatarit, oman persoonan ja identiteetin voi piilottaa. Erilainen elinkaari, jne.

An online community is a group of people who interact in a virtual environment. They have a purpose, are supported by technology, and are guided by norms and policies.

Jenny Peerce, Online communities-Design Usability, Supporting Socialibility (2000).

Eroavat suhteessa:

  • Fyysisen läsnöoloon
  • Tarkoitukseen
  • Ohjelmistoalustaan, jolla yhteisö pyörii
  • Kokoon
  • Olemassaolon kestoon
  • Elinkaaren vaiheeseen
  • Jäsenkulttuuriin
  • Hallintarakenteeseen

An online community is a virtual community that exists online whose members enable its existence through taking part in membership rituals.

Amy Jo Kim, Community Building on the Web : Secret Strategies for Successful Online Communities (2000).

Tehtävä: Muistelkaa aikaisia online-yhteisöjä 90-luvulta.

IRC, TheGloge.com, Purkit, IRC-galleria, GeoCities, Tripod.com – Ensimmäiset online-yhteisöt olivat alustoja, jotka halusivat tuoda ihmiset yhteen kommunikoimaan keskenään.

Käyttäjien roolista… Tehtävä: 4-5 vaihetta yhteisöön liittymisessä?

  • Peripheral (lurker)
  • Inbound (novice)
  • Insider (regular)
  • Boundary (leader)
  • Outbound (elder)

Amy Jo Kim: ”Membership life cycle”

Entäpä sitten… Miksi ihmiset haluavat liittyä yhteisöihin? Taas pieni tehtävät: Mitkä ovat käyttäjien motivaatiot yhteisöihin liittyessä? Peter Kollock, Communities in Cyberspace, Routledge, 1999.

  1. Anticipated reciprocity – Is motivated to contribute valuable information to the group in the expectation that one will receive useful help and information in return
  2. Increased recognition – Recognition is important to online contributors such that, in general, individuals want recognition for their contributions. Some have called this Egoboo.
  3. Sense of efficacy – The act results in a sense of efficacy, that is, a sense that they have had some effect on this environment

Personality and motivations associated with Facebook use – Craig Ross, Emily S. Orr, Mia Sisic, Jaime M. Arseneault, Mary G. Simmering, R. Robert Orr 2009.

Preece Jenny, Maloney-Krichmar Diane and Abras Chadia, History of Emergence of Online Communities – Kirjassa Encyclopdeia of Community. B. Wellman Toim. 2003

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *