Verkkokurssin rakentumisesta – tapaus Distanssi

Olin Turun yliopiston ja Suomen kauppakorkeakoulut ABS ry:n koordinoiman LITO-hankkeen vieraana kertomassa Distanssi-hankkeen kokemuksia digitaalisen nuorisotyön verkkokurssien toteuttamisesta ja Moodlerooms-oppimisympäristöstä. LITO-hankkeen tavoitteen on tuottaa valtakunnallinen liiketoimintaosaamisen verkko-opintokokonaisuus, joka käynnistyy syksyllä 2017. Esittelin Distanssin toimintaa ja kokemuksia tämän presentaation mukaisesti (suora linkki presentaatioon):


Distanssi-hankkeen kuulumisia

Digitaalisen nuorisotyön kolmen kurssin kokonaisuus järjestettiin keväällä 2017 toisen kerran. Kursseille osallistui nuorisoalalla työskenteleviä ja alaa opiskelevia ympäri Suomen. Osallistujamäärät olivat alhaisemmat kuin keväällä 2016, mutta kenties kurssien jatkokehityksen ansiosta läpäisyprosentti nousi jonkin verran.

Osallistujamäärät keväiden 2016 ja 2017 kursseilla

2016RekisteröityneetAloittaneetSuorittaneetSuorittaneet
aloittaneista
cMOOC125923516168 %
cMOOC226220116381 %
cMOOC321712810380 %
2017RekisteröityneetAloittaneetSuorittaneetSuorittaneet
aloittaneista
DN118116312576 %
DN221314312084 %
DN31701088780 %

Kurssit jatkuvat jo syksyllä 2017, tosin suunnitelmissa on aiempaa kevyemmin ohjattu kokonaisuus. Toisin sanoen opiskelu on itsenäisempää kuin aiemmin, tai ainakaan valmentajat eivät seuraa kurssien etenemistä yhtä tiiviisti kuin aiemmilla kursseilla.

Tervetuloa mukaan, kurssit avautuvat Distanssin kurssialustalle kesän jälkeen.

Kirjoittanut Jussi Linkola

Viestijä verkossa, uutta oppimassa.

Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *