Avokurssi – Palaute ja arviointi

Kymmenen viikkoa on mennyt Avokurssin merkeissä. Tässä päällimmäiset mietteeni kurssin annista:

Blogi on erinomainen tehtävien palautuskanava. Tehtävien ja kurssimerkintöjen luokittelu omaan kategoriaansa mahdollistaa palaamisen kurssin sisältöihin myöhemmin. Tämä toimisi laajemminkin opiskellessa, jos ottaisi tavaksi tallentaa eri kursseihin liittyvät tehtävät ja ajatukset blogiin. Tuloksena olisi oppimisdokumentaatio, jota voisi myöhemmin käyttää asioiden mieleen palauttamisessa. Suosittelen lämpimästi blogin käyttämistä oppimispäiväkirjana.

Hajautettu kurssi toimi kohtuullisen hyvin. Opiskelukäytäntöjen osalta ei ollut vaikeuksia seurata kurssin etenemistä ja rakennetta, mutta oma ajankäyttö ei aina mahdollistanut täyttä panostamista opiskeluun. Sain kuitenkin (nipin napin) viikon haarukassa tehtävät palautettua. Olisin toivonut lisää aktiivisuutta osallistujien välille, vaikka itsekin koin ajan riittämättömyyden. Muiden osallistujien blogien lukeminen oli kuitenkin selvästi oppimista rikastuttava mahdollisuus. Jokaisen saamani kommentin otin ilolla vastaan, ja niistä oli paljon hyötyä. Joissain tapauksissa blogien kommenttiosastoilla päästiin keskusteluun saakka, mikä on hieno saavutus.

Teoriaosuudet olivat hyödyllisiä ja sivistäviä, etenkin avointen oppiresurssien taustateorian ja käytännön sovellusten määrä ja laajuus yllättivät. Tekniseltä puolelta videon ja äänen suhteen sovellukset kehittyvät niin nopeasti, että vaikka olen molempia formaatteja käsitellyt, on uutta aina opittavissa.

Otin kurssin haasteena ja kokeena itselleni. Halusin nähdä, onko tällainen opiskelu on mahdollista, ja mielestäni kokeilu onnistui. On mahdollista oppia uutta organisoidusti ja vuorovaikutteisesti, vaikka ei fyysiesti tapaisi opettajaa tai kurssitovereita. Kiitokset Wikiopistolle ja Avokurssin vetäjille tästä mahdollisuudesta.


1 kommentti

  1. Minunkin mielestäni blogikirjoitusten kommenttien kautta olisi ollut mahdollisuus laajempaankin keskusteluun. Blogit joka tapauksessa syvensivät hienosti oppimisprosessia ja kannustivat omaan pohdintaan oppimateriaaleista. Yhdessä käytännön harjoitusten kanssa eri välineillä ne saivat aikaan mielenkiintoisen yhdistelmän lähestyä opittavia asioita.

Kommentointi on suljettu.