Google Wave ja lopettamisen taito

Toissapäivänä Google ilmoitti lopettavansa Wave-palvelun kehittämisen. Palvelu lanseerattiin noin vuosi sitten pitkällisen hypetyksen jälkeen, ja sen tarkoituksena oli korvata sähköposti sen nykyisessä muodossaan. Esittelyvideossa esiteltiin 80 minuutin ajan uutta viestintä- ja yhteistoimintavälinettä, jossa käyttäjien kommunikointi tapaahtuu reaaliaikaisesti aivan ennen näkemättömällä tavalla. Käyttäjät eivät kuitenkaan löytäneet palvelua, tai jos löysivät, eivät ottaneet sitä omakseen.

Waven kritiikkiä löytyy verkosta runsain mitoin. Harto Pönkän testiraportista selviää hyvin palvelun monimutkaisuus. Lyhyesti sanottuna Wave on niin vaikeasti hahmotettava, ettei se löydä paikkaansa uutena toimintavälineenä esimerkiksi sähköpostin tilalla.

Google on merkillinen yritys. Se tuottaa mielikuvituksellisia ja mittavia palveluja, jotka tuntuvat välillä tieteiskirjojen utopioilta. Myös Wave oli visio, konsepti uudesta viestintämallista, joka rakennettiin ”valmiiksi” ja tarjottiin käyttäjille. Innovaatioita tehtäessä on vaikeinta nähdä – tai aavistaa – riittävän kauas nykytilan taakse ja löytää aidosti uusia ideoita. Yleensä käy niin, että ideoidaan pieniä parannuksia nykyiseen ja toteutusvaiheessa pudotaan vielä puoliväliin siitä, mihin tähdättiin. Wave sen sijaan oli jotain aivan uutta, se hylkäsi nykyiset kaavat ja haki uusia vaihtoehtoja. Käyttäjille tämä tarkoitti liian suurta muutosta ja vaikeuksia omaksua palvelua osaksi omaa toimintaa. Googlelle se tarkoitti vaikeaa päätöstä palvelun tulevaisuudesta.

Voin kuvitella, että kaiken panostuksen ja hypettämisen jälkeen ei lopettamispäätös ollut helppo. Se kuitenkin oli tulevaisuuden kannalta tärkeä ja välttämätön päätös. Jossain vaiheessa on myönnettävä asian tila eikä jatkaa väkisin oman näkemyksen tiellä. Kun on luotu uutta, mutta menestystä ei tule, pitää panokset siirtää johonkin muuhun. Lopettamisesta jää kuitenkin jäljelle kokemusta, osaamista ja uusia mahdollisuuksia muiden palvelujen ja tuotteiden kehittämiseen. Waven myötä syntyneitä ideoita tullaan varmasti hyödyntämään muissa Googlen tuotteissa. Esimerkiksi Buzz-palvelun reaaliaikaiset ominaisuudet tuntuvat kovin tutuilta Waven jälkeen.

Seuraavaksi jääkin mietityttämään Buzzin tulevaisuus. Se on Googlen panostus mikroblogien ja statuspäivitysten maailmaan, jolla on paljon käyttäjiä Gmail-integraation ansiosta, mutta vastaako sen aktiivisuus sitä, mihin Google on pyrkinyt? Voiko sitä kehittää Twitterin ja Facebookin kanssa kilpailevaksi palveluksi? Itse en pysty sitä näkemään, mutta Googlella varmasti riittää yllätyksiä tulevaisuudessakin.