Yle herättää Twitter-kiinnostusta

Tämän blogin suosituin artikkeli on 7.8.2009 julkaistu Twitter-opas vasta-alkajille, joka kerää tasaisesti Twitteristä kiinnostuneita lukijoita muun muassa hakukoneiden kautta. Twitteriin liittyvien hakusanojen tilasto noin kahden kuukauden ajalta sisältää muutamia kiinnostavia piikkejä:

Google Analytics -tilastoja.

Ensimmäinen piikki on 7. joulukuuta 2011. Edellisenä päivänä Yle järjesti linnanjuhlille taustakanavan Twitterin avulla. Kommentoimalla linnanjuhlien TV-lähetystä #linnanjuhlat -hashtagilla saatoi saada twiittinsä teksti-TV:n kautta katsojille tarjottuun kommenttivirtaan. Asia oli esillä, ja syntynyt kiinnostus näkyy kävijämäärätilastossa seuraavana päivänä, kun kiinnostuneet etsivät ohjeita Twitterin käyttöön.

15.12.2011 järjestettiin presidentinvaalinen ennakkokeskustelu Suomi ja maailma. Ylen Twitter-kommentointi oli jälleen päällä, ja kiinostus Twitter-ohjeita kohtaan on ollut runsasta.

Seuraava, kaikkein korkein piikki on 19.1.2012, jolloin pidettiin Ylen viimeinen vaalikeskustelu. Sen jälkeen vielä varsinainen vaalipäivä ja ääntenlaskentalähetys näkyvät myös selvinä piikkeinä tilastoissa.

Malli toimii. Twitterissä kommentoidaan ja keskustellaan, osa twiiteistä napataan Teksti-TV:n kommenttiraidalle lähes reaaliajassa ja jotkut viesteistä pääsevät jopa osaksi lähetystä. Kun parhaimmillaan lähes kaksi miljoonaa katsojaa saavuttavassa ohjelmassa luetaan ääneen Twitter-kommentteja, se herättää lisää kiinnostusta ja uusia käyttäjiä tulee mukaan.

Onnistuisiko vastaava jollain muulla välineellä?

Vinkki: Suosittelen tutustumaan myös muihin Twitter-aiheisiin merkintöihini, jotka valaisevat lisää Twitterin eri puolia.

Kirjoittanut Jussi Linkola

Viestijä verkossa, uutta oppimassa.

Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *