Media Management – 3. luento

Aika: 2.2.2012 klo 16:30=>
Opettaja: Gwenaëlle


Robert kävi alussa kertomassa kevään tenttikirjoista ja seminaareista…

Luennon kulkua

Social Community & Media Management on päivän aineena…

Guidelines or rules? yleiset ja tulkinnanvaraiset = guidelines, specific = rules. Yleisesti ottaen tiukat säännöt eivät miellytä verkkoyhteisöissä käyttäjiä.

Tehtävä: mitä asioita pitäisi ottaa huomioon online yhteisön guidelinejä laatiessa?

  • Keep it conversational and easy to understand
  • It has to be short, maybe one infobox
  • Refine in consultation with members

Hyvä esimerkki, Lonely Planet

Peter Kollock, Communities in Cyberspace, Routledge, 1999.

Tehtävä: Mikä motivoi vapaaehtoisia moderaattoreita online-yhteisöissä?

Wikipedian kehittäjäyhteisön tutkimuksista selvinneitä sosiaalisen vuorovaikutusen huomioita

Näkyvillä oleva Wikipedian artikkeli on mennyt läpi monen filtterin ja sitä on todennäköisesti muokattu useaan kertaan monen käyttäjän toimesta.

Toistuvia ongelmia ovat tahalliset vandaalimuokkaukset, joissa sisältöä sotketaan tahallaan.

Tehtävä: millaista vandalismia Wikipediasta voi löytyä?

  • Vääristelyä
  • Oikean tiedon poistamista
  • Väärän tiedon lisäämistä
  • Laittoman materiaalin lisääminen, esim. tekijänoikeuden alainen aineisto
  • Henkilöstä asiattoman aineiston lisääminen
  • Turhan tiedon lisääminen

Opettajalta:

  • Mass deletion
  • Offensive copy
  • Phony copy
  • Phony redirection
  • Idiosyncratic copy

Studying Cooperation and Conflict between Authors with history flow Visualizations (PDF).

"Edit Wars"

Tehtävä: Mitä keinoja online-yhteisöllä on harmintekijöitä vastaan?

  1. Post a short response
  2. Notify the person privately
  3. Use software to hide the response
  4. Permanently remove the response in question
  5. Ban the user from posting in your area

Cyberstalking – verkkovälitteistä häirintää…

Kirjoittanut Jussi Linkola

Viestijä verkossa, uutta oppimassa.

Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *