Viisi vinkkiä tavoitteelliseen verkkoläsnäoloon

Jos et vielä hyödynnä verkkoa ammatillisesti tai et ole löytänyt toiminnallesi määränpäätä, kokeile näitä ohjeita:

1. Löydy

Mene Googleen ja etsi itseäsi ja yritystäsi. Mitä löytyi? Mitä haluaisit löytyvän? Jos tulokset eivät miellytä, on ensimmäiseksi otettava hakukonenäkyvyys haltuun. Verkkonäkyvyyden kivijalka on asianmukaisella sisällöllä varustettu kotisivusto, joka oikein toteutettuna tarttuu hakukoneisiin. Kun vielä julkaiset kiinnostavaa ja hyödyllistä materiaalia esimerkiksi blogin muodossa, paranee sivujen löydettävyys muiden linkittäessä ja jakaessa sisältöjä eteenpäin.

2. Löydä ja seuraa

Opi seuraamaan alaasi liittyviä uutislähteitä, blogeja ja muita sivustoja tehokkaasti. Kilpailijoiden ja kumppaneiden julkaisemat uutiset ja tiedotteet voivat osoittautua hyödyllisiksi. Alaasi liittyviä blogeja seuraamalla pysyt perillä ajankohtaisista asioista ja saat ideoita ja inspiraatiota. Syötteenlukija on tehokas väline tähän tarkoitukseen – jos et vielä käytä sellaista, kokeile.

3. Tehosta yhteistyötä

Hyödynnä pilvipalvelujen mahdollisuudet työskentelyn tehostamisessa. Opettele työstämään jaettuja dokumentteja, suunnitelmia ja muistioita. Kokeile etäkokouksia ja muita verkkovälitteisen yhteistyön mahdollisuuksia. Keskitetyt ja jaetut verkkoresurssit auttavat pitämään asiat ajan tasalla ja järjestyksessä.

4. Osallistu

Etsi toimintasi kannalta hyödylliset sosiaaliset verkostot. Twitteristä löydät ajankohtaiset asiat ja henkilöt. LinkedIn auttaa pitämään ammatilliset verkostot järjestyksessä. Facebook voi viihteen lisäksi tarjota tehokkaan markkinointikanavan ja kohtaamispaikan. Näyttäydy alasi osaajana, ja sinut muistetaan, kun tekijää tarvitaan.

5. Mittaa ja korjaa

Mittaaminen on tavoitteellisen verkkoläsnäolon edellytys. Käytä aina sivustollasi jotakin tilastointityökalua, esimerkiksi Google Analytics -palvelua. Tutustu myös muiden käytössä olevien verkkopalvelujen tarjoamiin tilastotyökaluihin. Tiedot paljastavat, kuinka sisältösi ja tekemisesi löydetään. Paljonko sivuilla esimerkiksi on kävijoitä? Mille sivuille kävijät saapuvat ja kuinka he liikkuvat sivustolla? Mistä sivuille saavutaan? Lisääkö ostettu mainos liikennettä halutulla tavalla?

Kun analysoit ja ymmärrät näitä tietoja, löydät kehittämiskohteita ja uusia tavoitteita. Näin verkkoläsnäolon kehittäminen etenee jatkuvana ja tavoitteellisena prosessina.

Lopuksi

Tämä blogimerkintä on julkaistu alun perin Yritystä Stadiin 2014 -tapahtuman blogissa. Lisää aiheesta merkinnässä Tavoitteellisen verkkoläsnäolon ensiaskeleet.

Kommentoi julkaisua

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Täydennä alla oleva laskutehtävä ennen lähettämistä: * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.