Olin eilen ensimmäistä kertaa mukana ITK- eli Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa -tapahtumassa. Tapahtuma on kiinnostanut jo monena vuotena, mutta tällä kertaa oma foorumiesitys ratkaisi osallistumispäätöksen.
Pidimme Distanssi-hankkeen keväällä 2016 järjestettyä ja yhä käynnissä olevaa Digitaalisen nuorisotyön cMOOC -toteutusta käsittelevän esityksen Humakin lehtorin ja verkkopedagogin Päivi Timosen kanssa. Esitysmateriaalimme ovat selaitavissa tässä:
Presentaatiossamme esittelimme Distanssi-hankkeen taustat ja toimijat sekä kevään kurssikokonaisuuden rakenteen. Lisäksi kävimme läpi ensimmäisen osakurssin eli cMOOC1:n tilastoja Metropolian aikuisopiskelijan Anna Adelin laatimien analyysien ja visualisointien avulla.
Muutamia tunnuslukuja ja nostoja esityksestämme
Luvut koskevat cMOOC1-toteutusta Johdatus digitaaliseen nuorisotyöhön, joka kesti viisi viikkoa ajalla 1.2.-6.3.2016.
- 259 ilmoittautunutta
- 235 aloittanutta
- 138 suorittanutta
- 58 % – suoritusprosentti aloittaneista
- 35,5 vuotta – osallistujien keski-ikä
- 45,8 % työssä käyviä, 26,5 % opiskelijoita
- 94 % palautteeseen vastanneista koki vähintään jossain määrin saaneensa kurssilta toivomiaan tietoja ja taitoja
Yhtenä huomiona voidaan mainita, että 58 %:n suoritusaste on MOOC-maailmassa erittäin korkea luku. Esimerkiksi tämän koosteen mukaan MOOCien suoritusprosentti on keskimäärin 15 %.
Parhaillaan kevään kursseista on käynnissä cMOOC3 Digitaalinen kohtaaminen ja dialogisuus nuorisotyössä. Jos aihepiiri kiinnostaa, on mahdollista vielä ennen kesää suorittaa 9.5.-5.6.2016 uudelleen järjestettävä Johdatus digitaaliseen nuorisotyöhön cMOOC. Tervetuloa mukaan Distanssin kurssialustan kautta!
(Merkintä julkastu ensin Työajassa-blogissani)
Vastaa